Does globalization lead to the formation of stateless nations? Evidence seems to suggest that it does not.

    At a lecture the other day, I was expecting to hear something about the formation of 'stateless nations' with the present era of globalization with its rapid means of diffusion, either of people, ideas, etc.: individuals who retain their identity and are able to form core communities outside their places of origin.*  However, I actually came out with the distinct impression that stateless nations are like those Buddhist mandala sand-paintings which are as easily destroyed as they are elaborately created.  Examples of the influence of migrants on 'stateless nations' (a seemingly redundant term), such as Quebec, seem to indicate that while modern economic processes do tend to dislocate individuals from their places of origin, they produce counter-cyclical dynamics in which the geographic (rather than ethnic) basis of political definition tend to become re-articulated and hence reinforced.  After all, if a conservative 'ethnicist' adheres to their traditional definition of 'ethnic nationalism' too strictly, they will end up as a political minority with little actual state power as their demographic profile dwindles.  Only by adhering to the broader and more inclusive national definition will nationalist parties be able to retain political power.  A migrant's and a nation's cultural gold coins--the collection of symbolic spaces that make up their ideational worlds--turns to dust with the passing of time.

    *NOTE: Although migrants are not formally defined as 'stateless nations', the traditional ethnic conceptions of stateless nations by definition necessarily include national migrants living in foreign nations due to their common culture.  In other words, although migrants are no longer physically part of the nation, culturally they constitute the living extension (and hence a part of) the nation--a phenomenon many stateless nations as Puerto Rico consider very seriously, particularly when both 'nationals' and 'migrants' are roughly the same demographic size.

    ¿Genera la globalización naciones sin estados?  Evidencia sugiere que no lo hace. 

    En una charla el otro día, estaba esperando oír algo sobre la formación de naciones sin estado en el actual periodo de globalización con sus rápidos medios de difusión de personas e ideas; sobre individuos que retienen su identidad y que son capaces de recrear sus comunidades esenciales fuera de su lugar de origen.*  No obstante, actualmente sale con la distintiva impresión que las naciones sin estado son como las pinturas de arena mandala hechas por los budistas del Tibet, en el cual son tan fácilmente destruidos como elaborados.   Ejemplos sobre la influencia de inmigrantes en naciones sin estados (parcialmente una redundancia) como en el caso de Quebec parecen indicar que, mientras procesos económicos modernos tienden a dislocar individuos de su país de origen (el inmigrante), producen dinámicas contra cíclicas en que la base geográfica (en vez de la étnica) para la definición política tiende a ser rearticulada y, por lo tanto, reenforzada.   Después de todo, si un 'etnicista' conservador se apega demasiado a su tradicional definición nacionalista (etnicista), termina como una minoría política con poco poder estatal a manera que su perfil demográfico decae.  Solo en lograr definiciones nacionales mas amplias e inclusivas pueden los partidos nacionalistas preservar su poder.  Las monedas de oro cultural del inmigrante y la nacion--aquella colección de espacios simbólicos que ocupa su mundo ideacional--se convierten en polvo con el pasar del tiempo. 

    *NOTA: Aunque los migrantes no son formalmente definidos como 'naciones sin estado', la tradicionales concepciones de estados sin nación por definición necesariamente incluye los migrantes nacionales viviendo en naciones foráneas debido su cultura común.   En otras palabras, aunque los migrantes no pertenecen físicamente a la nación, culturalmente constituyen una extensión viviente de la misma, y por lo tanto son parte de ellas--un fenómeno que muchas naciones sin estados como Puerto Rico toman muy seriamente, particularmente cuando tanto el grupo 'nacional' y el grupo 'migrante' son del mismo tamaño demográfico.